Дисципліну «Театральна культура й критика» уперше викладають в УКУ, однак це зовсім не заважає відчути насолоду вже від перших, пройдених разом зі студентами, кроків. Багато хто зі слухачів добре орієнтується у театральному просторі – як аматор сцени, фанатичний глядач, минулорічний слухач спеціалізованої вибіркової дисципліни… Є з нами й ті, хто справді уперше відкриває для себе таємниці сценічного мистецтва. Різність досвідів – не проблема, коли є спільні зацікавлення.
Ми познайомилися із «Законом про театр і театральну справу»; окремо розглядали питання етики в роботі театрального критика, адже ці два «кити» – закон і етика, багато важать у театральному процесі та його оцінці.
А ще кожного тижня ми перевіряємо, як і завдяки чому упродовж минулих днів комунікували з театральною культурою – і тут у кожного виникає безліч ключів й тем: від купівлі квитка на виставу в іншому місті до виступу із власним колективом, від читання текстів про театр до написання власних…
Справді, перші тексти вже написані, проаналізовані, розмальовані різнобарвними маркерами: вчимося уникати стереотипних висловлювань, боремося за інформативність, точність, лаконічність – і, звісно, підтримуємо кожну самостійну критичну думку! А ще – долаємо труднощі публічного обговорення власних текстів, адже дискурс про театр, як і сам театр – тотально публічні.
Осягаємо відмінності поміж основними сучасними способами театральних репрезентацій: сценічне читання, традиційна вистава, постдраматична вистава. Чим вони відрізняються? Яка мета кожної? Як співвідносяться в таких показах головні дійові особи театру: драматург-режисер-актор-глядач?
У фокусі нашої уваги – живий актуальний театр. У Львові студенти відвідали Львівський академічний театр ім. Лесі Українки (перформативне читання «Монстри руйнують висотки» Л. Голлінгера), Перший академічний український театр для дітей та юнацтва («міжнародний театральний проєкт «Пауза», режисер М. Космін, Румунія; «Осінь на Плутоні» Сашка Брами), Львівський академічний театр ім. Леся Курбаса (перформативне читання «Кабаре Бухенвальд» Кліма). У курбасівців декому навіть поталанило взяти безпосередню участь у показі – у ролі …статиста. Наразі
У поле зацікавлень ініціативних студентів потрапила вистава «Гамлет» у Львівському академічному театрі естрадних мініатюр «І люди, і ляльки». Інтерес до театру інших міст України привів найзатятіших до Івано-Франківська, на відновлену знамениту виставу «Гамлет» В. Шекспіра Івано-Франківського академічного театру ім. І. Франка в режисурі Р. Держипільського. Тож вражень, запитань, роздумів та парадоксальних висновків нам не бракує! Нам бракує часу для спілкування й обміну думками!
Вже незабаром, 8-го листопада, колективне інтерв’ю із драматургом, режисером, менеджером Сашком Брамою, яке відбудеться прямо в аудиторії.
А за тим – нові тексти, нові обговорення вистав й театрального процесу, плани майнути подивитись найкращі вистави київських – а як пощастить – то й харківських театрів.
Вже незабаром вийде з друку театрознавчий журнал «Просценіум» із трьома статтями-рефлексіями студентів УКУ про вистави Театру Лесі. Це – результати праці слухачів минулорічного курсу вибіркових дисциплін «Перформативне мистецтво і театр». Вчимося, дивимося, змінюємося разом із театром…