13 грудня, напередодні дня Святого Миколая, студенти кафедри культурології УКУ провели публічний аукціон творів мистецтва в межах курсу «Основи арт-бізнесу», який цього році став частиною навчальної програми. Авторка цього курсу Олена Грабб розповідає:
«Ми пройшли масивний пласт матеріалу по арт-бізнесу, починаючи від поняття меценатства та колекціонування, розглянули історію, теорію та моделі роботи міжнародних аукціонів, галерей та мистецьких ярмарків, вивчили 10 основних способів комерційної оцінки творів мистецтва та багато іншого. В якості заліку студенти самостійно організували навчальний публічний аукціон за всіма міжнародними правилами й вимогами. Вони проробили колосальну роботу – підготували каталоги, написали тексти, організували рекламну кампанію, провели торги з аукціоністами та забезпечили постаукціонні процедури передачі робіт. Торги пройшли з великим успіхом. Із 100% лотів було продано 60% по ціні вище естімейта. Ми мали жваву аудиторію молодих покупців та колекціонерів. Всі представлені роботи були роботами львівських художників. Будь-хто з професіоналів вам скаже, що арт-бізнес починається тоді, коли місто чи громада починає купувати своїх місцевих художників. Я вважаю аукціон показав великий потенціал молодого покоління в сфері розвитку мистецького ринку в Україні».
“Це справді був унікальний досвід. Ми мали досить мало часу, але це нас не зупинило. Особисто працювала насамперед з каталогом і його візуальною частиною, але кожен з нас ходив на зустрічі, обговорення, де ми вирішували організаційні питання. Сама подія перевершила очікування. Все ще не можу повірити, що всі роботи художників з нашої групи знайшли своїх власників!» Ія Барадна
“У книжці економіста Дона Томпсона «Помаранчевий пес» є невелике пояснення успішності аукціонів, мовби це все через ірраціональність непередбачуваних доходів. Тобто, люди, які приходять на аукціон, і з легкістю віддають декілька мільйонів, не зовсім сприймають це як інвестиції. Тому і не ставляться до цього дуже серйозно. Я спершу не дуже зрозуміла, що він має на увазі, все ж існують інституції, які допомагають вкладати гроші у прибуткового художника. Аж поки не трапилася наша «Ме/жа». Одну з картин сектору «народженні у 90-тих» купила незнайома жінка. Вона просто проходила повз, їй сподобалась картина, і вона її купила.” Піщик Марія
“Я дуже вдячна за можливість долучитися до організації справжнього мистецького аукціону і закріпити свої знання на практиці. Щиро кажучи, я навіть не могла повірити, що нам таки вдасться провести цей аукціон і привернути увагу потенційних покупців: у процесі роботи виникало багато непередбачуваних моментів. Ми вчилися обирати картини, писати тексти до них, оформлювати каталог, комунікувати з художниками, радитися з іншими, чути одне одного всередині команди. Попри різні виклики, мені би хотілося продовжувати займатися організацією подібних заходів.” Софія Стрілець
“Спостерігати за аукціоном на стрімінгу чи просто переглядати відеозапис – це процес, який ніколи не пояснить справжньої суті торгів. Ви зможете отримати певне естетичне задоволення чи оцінити арт-ринок. Проте значно цікавішою виглядає внутрішня кухня аукціонів – пошук митців, укладення договорів, запрошення гостей, врешті решт створення каталогів та робота зі самим картинами. І я страшно тішусь з можливості спробувати себе на цій кухні, попрацювати з чудовою командою та поспілкуватись з художниками Львова. Це безцінний досвід у сфері проектного менеджменту, котрий особисто для мене став поштовхом для подальшого розвитку. Маю надію, що наша “МЕ/ЖА” змінили погляд на арт-ринок не лише команди, а й відвідувачів.” Євгенія Стефашко
Фото: Даниїл Тюрін, студент 4 курсу програми культурології