7 березня відбулась відкрита лекція Ірини Берлянд “Культура як діалог” із серії зустрічей Open Access, де слухачі познайомились з основоположними концепціями Біблерівської Школи Діалогу Культур та найцікавішими положеннями оригінального методологічного підходу до розуміння культури.
Сучасна філософія, на відміну від філософії Нового Часу, яка була тісно пов’язана з формуванням науки (в строгому сенсі слова), розуміє себе натомість як обґрунтування культури. Російський радянський філософ Володимир Біблер (1918-2000) розробив оригінальну концепцію філософської логіки діалогу культур, в основі якої – ідея про діалогічну природу людського буття і розуміння. Зрештою, сама культура розумілася Біблером як діалог культур, спілкування радикально відмінних способів розуміння.
Учениця Володимира Біблера, Ірина Берлянд (нар. 1957), яка з 1991 року працювала в його дослідницькій групі «Діалогу культур», що існувала при філософському факультеті Російського державного гуманітарного університету, продовжує розвивати ідеї свого вчителя. Її книги «Загадки числа» (1996) та «Загадки слова» (2010) присвячені розробці Біблерівської методології осмислення культури як діалогу та через діалог. В «Школі Діалогу Культур» (ШДК) – як назвали її самі дослідники – діалог – не просто засіб комунікації, але й спосіб побудови навчальних предметів, в яких різні логіки, різні способи розуміння зустрічаються й стають підґрунтям одне для одного. Ідея ШДК – не накопичення знань, а новий погляд на такі, здавалося б, очевидні та добре зрозумілі поняття як слово, мова, число тощо. Вони стають предметом здивування, загадкою, що потребує розв’язання.